Technologie - P2

1: Instructies in de Academie

De opdracht: kies een plek of object en denk na over de gedragsregels die het met zich meebrengt. Een stoel is om op te zitten, de deur is om open te doen en doorheen te gaan, enzovoort. Vervolgens: verander het.

Samen met Sophie heb ik gekozen voor de parkeerplaats. Wat wij zo interessant vonden aan deze plek is dat elke dag er mensen komen en hun eigendommen achterlaten in volle vertrouwen dat deze er na een aantal uur nog steeds zullen staan. Hier hebben wij nog een schepje bovenop gedaan. Ons experiment nam de vorm aan van een levensweg-achtige looproute waarin alle mensen die de parkeerplaats betraden vrijwel al hun eigendommen achter moesten laten. Door borden te hebben als “Laat een object naar keuze achter” en vervolgens “Laat je telefoon achter” lieten wij onze proefkonijnen goed nadenken over welke objecten zij achter lieten. Als je aan het einde geen rugzak had, mocht je de academie niet betreden. Als je je schoenen had uitgedaan bij stap 3, kwam je niet verder dan stap 7.

2: Apps

Les 2 begon vanuit de insteek dat alle apps regels hebben. Een weer app gebruik je om het weer te bekijken, een camera app om foto’s te maken, etc. Voor deze experimenten heb ik samengewerkt met Jordina en Leon. Ons idee was om de regels van een panorama foto te veranderen, in plaats van dat deze goed horizontaal zou bewegen zou het schuin naar beneden bewegen. Wij hadden gehoopt dat de panorama dan succesvol gemaakt zou worden en er een interessant effect zou opkomen waarbij de vastgelegde wereld schuin lijkt. Helaas was dit niet het geval en werden wij bij elke poging uit het filter gegooid wanneer wij te schuin bewogen. Desalniettemin hebben wij het proces en de pogingen gefilmd door middel van een kabelbaan waar de telefoon aan naar beneden zou glijden. Ook waren onze materiaalkeuze voor deze kabelbaan niet optimaal aangezien het enorm stroef touw was. Onder de onderstaande video zijn enkele panorama’s te zien waarbij het experiment wel redelijk is gelukt.

Ons volgende experiment ging ook over de camera app, maar dit keer wilde we het vaste element van je telefoon vasthouden en filmen veranderen door een constructie te maken en deze rond te draaien. Dit creëerde een interessant effect dat zorgde voor een bepaalde duizeligheid.

IMG_20201204_173920
De constructie die wij hebben gebruikt voor het experiment.

3: website schilderen

Door middel van HTML en CSS in het programma Atom ben ik te werk gegaan met het namaken van een door mijzelf gekozen compositie (zie foto 2). Vrij snel ben ik begonnen met het uit blokken van de basis vormen voor deze compositie door het gebruik van “position: absolute;” in combinatie met “margin-top” en “margin-left” kon ik vrij snel en gemakkelijk alles positioneren.

Om mijzelf wat meer uit te dagen adviseerde de docent om CSS animaties uit te proberen.

Eindwerk: Sequenties

Soundcloud, het platform waar iedereen openbaar muziek kan delen om ontdekt te worden door de wereld. Openbaar – dit wilde ik veranderen.

Met deze gedachte in mijn achterhoofd heb ik geluidssequenties gemaakt – maar deze zijn niet wat ze lijken. Deze zijn versleuteld (encrypted) door middel van een simpele binaire codering. De hoge geluiden stellen de “1” voor, en de lage geluiden stellen de “0” voor. Deze serie aan geluiden vormt dan uiteindelijk een korte zin. Maar dat weet de gebruikelijke Soundcloud luisteraar niet, die denkt namelijk dat het een serie met ongerelateerde geluiden zijn in een willekeurige volgorde. Dit is dus ook waar ik de toegankelijkheid van de door mij gemaakte zinnen aanpas – het geluid is openbaar, maar de ware boodschap is verborgen!

Voordat jij, de lezer direct klikt op de encryptie-loze zin nodig ik jou uit om minstens één van de geluidssequenties zelf te ontcijferen. Na dit te hebben gedaan kan je de werkelijke binaire code en de niet meer versleutelde zin bekijken!

Alle geluidssequenties zijn gemaakt in FL Studio 20, en voor elke geluidssequentie heb ik gebruik gemaakt van een ander instrument om diversiteit te creëren tussen de audio fragmenten.

Geluidswaarschuwing! Enkele geluidssequenties zijn erg hard in volume, om gehoor schade te voorkomen en om niet meer aansprakelijk te zijn voor eventueel letsel vermeld ik dit er even bij.

01101001 00100000 01101100 01101111 01110110 01100101 00100000 01111001 01101111 01110101

i love you

01101111 01110010 00100000 01110011 01101111 00100000 01101001 00100000 01110100 01101000 01101111 01110101 01100111 01101000 01110100 00101110

or so I thought.

01100010 01110101 01110100 00100000 01110100 01101111 00100000 01100010 01100101

But to be

01110111 01101001 01110100 01101000 01101111 01110101 01110100 00100000 01111001 01101111 01110101

without you

01101001 00100000 01100011 01100001 01101110 00100000 01101110 01101111 01110100 00100000 01110011 01110100 01100001 01101110 01100100

I can not stand

01100001 01101110 01111001 00100000 01101100 01101111 01101110 01100111 01100101 01110010

any longer.

I love you
or so I thought.
But to be
without you
I can not stand
any longer.

Track 1
Track 2
Track 3
Track 4
Track 5
Track 6
Serie 2

Naar aanleiding van feedback gegeven door de vakdocent, heb ik een nieuwe serie geluidssequenties gemaakt. In deze serie speel ik met het tempo van de geluiden en ook gebruik ik nu meerdere tonen per hoge- en lage toon om het muzikaler en vooral interessanter te laten klinken.

01010100 01100101 01101100 01101100 00100000 01101101 01100101 00100000 01100001 01101110 01100100 00100000 01001001 00100000 01100110 01101111 01110010 01100111 01100101 01110100 00101100

01101001 01101110 01110110 01101111 01101100 01110110 01100101 00100000 01101101 01100101 00100000 01100001 01101110 01100100 00100000 01001001 00100000 01101100 01100101 01100001 01110010 01101110 00101110

Tell me and I forget,

teach me and I may remember,

01110100 01100101 01100001 01100011 01101000 00100000 01101101 01100101 00100000 01100001 01101110 01100100 00100000 01001001 00100000 01101101 01100001 01111001 00100000 01110010 01100101 01101101 01100101 01101101 01100010 01100101 01110010 00101100 00100000

involve me and I learn.

Tell me and I forget,
teach me and I may remember,
involve me and I learn.

– Benjamin Franklin

Track 1
Track 2